Eukonform pilótajogosítás Magyarországon

Forrás: NKH

 Az uniós csatlakozás óta egyre több ember számára fontos, hogy a megszerzett képesítése ne csak itthon legyen érvényes, elfogadott, hanem Európa valamennyi országában. 2009. augusztus 24-től lépett érvénybe a 32/2009. KHEM rendelet (JAR-FCL). A bevezetésével kapcsolatos néhány kérdésre ad most választ a Nemzeti Közlekedési Hatóság.

 

Mikortól kell alkalmazni a jogszabályt?

 

A rendelet 2009. június 30-án jelent meg és 2009. augusztus 24-én hatályba lép.

 Mi történik a meglévő szakszolgálati engedélyekkel?

A konvertálás lényege, hogy a korábbi ICAO alapú szakszolgálati engedély helyett mindenki újat kap. A konvertálás során mindenki megkapja azokat a jogosításait amelyek éppen érvényesek, tehát a konvertálással lényegében senki nem veszít el semmit (kivéve a berepülőpilóta jogosítást, mert az az új jogszabályban nem szerepel).

 Mikortól lesznek a szakszolgálati engedélyek kicserélve?

A konvertálásra szeptembertől folyamatosan sor kerül.

 Mennyibe kerül ez?

A konvertálás hivatalból indított eljárás, ezért díjtétele nincs.

 Kérhető soron kívül?

A konvertálást soron kívül kérni nem lehet

 Mennyiben változik az új jogosítások hosszabbítása, megszerzése?

Az UL, helikopter, autogyro, vitorlázórepülő, movit és egymotoros dugattyús PPL szakszósok esetében a jogszabályban leírt repült idő igazolása után a hosszabbításhoz nem kell hatósági pilótával vagy hatósági megbízottal repülni. (Természetesen a repült időket a jogszabályban leírt formátumú repülési naplóban, megfelelően kell dokumentálni) Ennek megfelelően a jövőben kevesebb hatósági megbízottra lesz szükség ezen a téren.

 CPL, műszerrepülő és kétmotoros jogosításokat (ezek évente járnak le) viszont minden évben hatósági gyakorlati ellenőrzéssel (repüléssel) lehet hosszabbítani.

 Az ATPL-ek esetében az eljárás gyakorlatilag változatlan.

 Kik lehetnek majd hatósági megbízottak?

A jogszabály szerint hatósági megbízott csak az lehet, aki engedélyezett kiképző szervezetnél oktató. Ettől eltérésre csak új repülőgéptípus bevezetése esetén van lehetőség.

A hatósági megbízottaknak a jogszabályban leírt módon képzést kell biztosítani, a megbízásuk 3 évig érvényes.

 Mennyiben változik a hatósági pilóták feladatköre?

A fentiekből adódóan a hatósági pilótáknak a korábbiaktól eltérően jelentős mennyiségű kétmotoros és IFR gyakorlati vizsgáztatást és ellenőrző repülést kell majd végezniük. Ezt előkészítendő folyamatban van az elméleti felkészítésük, részben a rendelet követelményeiről, részben pedig a vizsgáztatási módszertani kérdések egységesítésére.

 Mi történik a megkezdett képzésekkel és a jelenlegi kiképző szervezetekkel?

A jogszabályból következően augusztus 24 után már csak a korábban megkezdett képzéseket lehet befejezni (ezzel kapcsolatban a hatálybalépéskor tájékoztatást fogunk kérni a repülőiskoláktól, hogy név szerint kiknek és milyen képzése van folyamatban). Új képzést csak a jogszabályban leírt feltételrendszer alapján kiadott engedéllyel lehet kezdeni.

 Az új feltételrendszer nagy meglepetést nem jelenthet, ugyanis azon a területen ahol a legnagyobb a változás (kereskedelmi pilóta, műszer képzés, típusjogosítások), az utóbbi évben már az FCL alapján auditáltunk.